Personligt med Gustav Kasselstrand. Tankar kring det som varit.

Från Gustav Kasselstrands facebooksida idag:

Här finner ni podcasten Persona Non Grata som jag sommarpratade för i år. Något försenat publicerades programmet först under SDU-kongressen den 11 september, och för att det inte skulle drunkna i alla andra nyheter den helgen har jag valt att först nu dela denna länk.

Persona Non Grata är ett slags politiskt sommarprat med inspiration från Sommar i P1, där politiker ger sin personliga berättelse om vad som format dem och hur deras drivkrafter och övertygelse ser ut. Podcasten startades av Carolina Jemsby, frilansjournalist tidigare känd från SR och SVT, och hennes kollega Iván Blanco.

I 30 minuter talar jag personligt och öppet om de viktigaste händelserna för mig som sverigedemokrat och sedermera SDU-ordförande. Hör om min över 10 år långa och emellanåt mycket speciella resa i politiken.

Hör allt om
– när och hur jag började sympatisera med partiet
– min första uppfattning om Jimmie Åkesson
– första medlemsmötet
– William Petzälls samtal till mig som kom att förändra allt
– hur jag resonerade som ny SDU-ordförande
– varför en demonstration i Göteborg var så viktig
– reaktionerna efter Israel-Palestina-artikeln
– ordförandestriden 2012
– varför jag skrev en artikel till försvar för Erik Almqvist som kostade mig jobbet som politisk sekreterare
– valrörelsen 2014, där jag inte stod på en enda valsedel men ändå gav allt
– ordförandestriden samma höst, och hur partiledningen försökte muta bort mig från posten
– striden om SD Stockholms stad i mars 2015, och varför vi inte hade något annat alternativ än att kandidera

… och hör om uteslutningen månaden därpå, och hur jag resonerade och agerade i en händelse som kom att påverka mig, förbundet och partiet för all framtid.

Jag berättar också varför ingenting slutar där, att jag är långt ifrån färdig med politiken, och att det känns som om jag knappt har börjat. Jag känner mig lugn inför framtiden och låter kloka beslut mogna långsamt. Under tiden brinner min låga för Sverige vidare.

På klassiskt sommarpratsvis ombads jag även ta fram en spellista på Spotify som ni kan ladda ned, med några låtar som jag gillar och som passade in både politiskt och personligt.

Dela gärna podcasten vidare – tack på förhand!

tobias-utter

gustav-kasselstrand

One thought on “Personligt med Gustav Kasselstrand. Tankar kring det som varit.”

Kommentera

