Åhléns fortsätter att provocera. Fler bojkottar varuhuskedjan. #åhlens

Efter Åhléns kampanj för att legitimera muslimsk klädemode i Sverige fortsätter man att provocera. Åhléns magasin pryds i sitt senaste nummer av den vänsterorienterade feministen Karin Hermansson, känd som Kakan Hermansson som är högt profilerad genom ständig närvaro i radio och TV.

Nyheter idag uppmärksammar Kakans bild i Åhléns magasin och kontaktar varukedjan som menar att hon är en ”förebild”.

När Nyheter Idag kontaktar Åhlens pressavdelning och redogör för bakgrunden till den kritik som riktas mot företaget och ytterst Karin Hermansson, tar de kritiken med ro. De menar istället att Hermansson är en viktig röst i debatten, förklarar Weronica Nilsson, PR & Kommunikationschef hos Åhléns.

Med Åhléns skönhetsmagasin vill vi skildra skönhet och alla definitioner av detsamma. Framförallt vill vi visa upp starka kvinnor som visar olika perspektiv på begreppet skönhet. Karin Hermansson är en förebild för många unga tjejer idag och en viktig röst i debatten om vad som anses vara skönhet.

Nu väljer allt fler att bojkotta Åhlens och säga upp sina klubbkort. Det börjar påminna om kampanjen mot ICA som pågick för några år sedan när Katarina Mazetti och ICA-kuriren bojkottades efter att ha fällt negativa omdömen om svenska folket.

nordiska-toner

twitter-ahlens-1 twitter-ahlens-2

Fler företag på bojkottlistan här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s