Granskning Sverige avslöjar hur ”ensamkommande” kan bluffa till sig extra bidrag

Granskning Sverige avslöjar hur ”ensamkommande” kan bluffa till sig extra bidrag. Här återger vi vad som sägs i videon.

GS: Hej mitt namn är Johan och jag är god man för ett ensamkommande barn. Det är så här att den som jag är god man för har en förälder som är försvunnen och han har fått rapporter om att pappan i detta fallet är död. Han undrar då hur detta med ersättningar här….

PM: När anses han varit avliden då pappan?

GS: Förra året.

PM: Då får man ansöka om två år tillbaka, så ansöka om efterlevandestöd ska han göra, eller om du hjälper honom då.

GS: Jag har en fråga till. Det är så att mitt barn då, om jag får säga så, han har flera mammor, de är muslimer då och han säger då att en av hans mammor är också död.

PM: Den biologiska föräldern?

GS: Ja han kallar ju sina mammor för mammor, men han säger att hans biologiska mamma är också död.

PM: Han säger att den biologiska mamman är död?

GS: Ja.

PM: Men då är det ju efterlevandestöd.

GS: Men blir det dubbelt efterlevandestöd då?

PM: Ja, då kan man få två belopp.

GS: Men om det är så att han beviljas stöd för detta, och när han blir 20 då om fyra år, visar sig att pappan är fortfarande i livet….

PM: Man kan ju då få från Försäkringskassan istället om inte föräldern är avliden…då kan man få underhållsstöd.

GS: Men får man betala skadestånd då?

PM: Nej, inget skadestånd.

GS: Ok, så det räknas inte som bedrägeri att man…

PM: Nej, det gör det inte.

GS: Så mitt barn, han är trovärdig om han skriver under på heder och samvete.

FM: Jajamen.

One thought on “Granskning Sverige avslöjar hur ”ensamkommande” kan bluffa till sig extra bidrag”

Kommentera

